Sivistystyönantajien eli Sivistan ja Jappiksen yhteistyön alkaessa kolmisen vuotta sitten istahdettiin aloitustyöpajaan koko asiantuntijakaartin voimin. Lähdettiin yhdessä etsimään sitä kuuluisaa punaista lankaa.
–Asiakkaan pään sisäänhän on päästävä. Olimme omalla porukalla miettineet tarkkaan, mitä tarvitsemme ja haluamme. Workshopissa kävimme läpi strategiamme, toiveitamme ja ajatuksiamme, ja Jappis esitteli eri mahdollisuuksia. Yhteinen punainen lanka löytyi ja saimme hyvän startin, kertoo Sivistan viestintäpäällikkö Piia Alvesalo.
Yhteistyön ensimmäinen tavoite oli uudistaa järjestön kotisivut, brändi-ilme ja ottaa viralliseen käyttöön jo käytännössä vakiintunut nimitys Sivista. –Yhteiset askelmerkit, se punainen lanka, ohjaavat kohti tavoitteita. Brändiuudistus lähtee aina asiakkaasta, tiimin on tärkeää tutustua myös asiakkaan avainhenkilöiden ajatuksiin ja tapoihin toimia. On hienoa, että löysimme yhteisen juonen. Myös Sivistan selkeät arvot ja visiot toimivat kulmakivinä visuaaliselle identiteetille, pohtii Jappiksen asiakkuusjohtaja Eija Tammi.
Vaikuttavia ja uskottavia muistijälkiä
Sivista on työnantajajärjestö, joka hoitaa koulutus- ja tutkimusalan sekä kasvatus- ja kulttuurialan työnantajien edunvalvontaa.
–Hoidamme jäsentemme työehtosopimusneuvottelut. Varmistamme, että heillä on parhaat mahdollisuudet onnistua. Edunvalvonnan rinnalla kulkee erittäin vahvasti vaikuttamistyö. Vaikutamme lainsäädäntöön, jotta se huomioisi koulutus- ja tutkimusalan erityispiirteet ja jotta lainsäädäntö olisi mahdollistavaa. Vaikuttajaorganisaationa työmme perustuu jäsentemme näkemyksiin ja faktoihin. Brändimme visuaalisuuden pitää tukea tätä oikeellisuutta, painottaa Alvesalo.
–Kun on kyseessä sateenvarjo-organisaatio, sen jäsenten on pystyttävä seisomaan brändin takana. Visuaalisen ilmeen tulee olla uskottava ja luoda oikeita muistijälkiä, lisää Tammi.
–Saimme hyvän paketin kasaan. Halusimme uutta ilmettä ja se on onnistunut. Saimme julkaisuihimme uskottavan ja freesin ulkoasun, joka on tunnistettava ja laadukas. Käytettävissämme on viestinnän työkalut eri tilanteisiin. Myös Sivista-nimi näkyy nyt virallisestikin, Alvesalo summaa.
Yhteinen suunta on eteenpäin
Visuaalisen ilmeen ohella uudistustyön keskiössä olivat Sivistan verkkosivut www.sivista.fi, jotka pistettiin yhdessä kokonaan uusiksi.
–Kyseessä on laaja ja monipuolinen sivusto. Uudistimme ulkoasun lisäksi rakenteen, jäsentelyn ja toiminnallisuudet. Jappis hoitaa nyt myös sivuston ylläpidon ja teknisen tuen, kertoo Tammi.
–Palvelu on joustavaa, tarvittaessa avun saa nopeasti. Arvostamme, että on yksi tuttu taho, jonka kautta kaikki hoituu, lisää Alvesalo.